Sunday, September 30, 2012

Bezanya 1st time vs 2nd time

Saat ni aku dah pun melepasi minggu ke 39.. betul laa kata org.. setiap pengalaman ibu mengandung dan melahirkan anak adalah berbeza.. sungguh x sama.. kalo dulu masa mengandungkan my lil'Darwisy.. alhamdulillah.. tersangat laa mudah.. xder rasa alah.. makan laa segala mak nenek.. x rasa penat berjalan or buat aktiviti apa2 pun.. smpai minggu ke 38 tiba2 jer terus turun tanda (sedikit darah)..

Perjalanan ke hospital pun tanpa sebarang debaran.. x tau pun nk rasa mcmana sbb xpernah tau rasa sakit bersalin mcmana kan.. siap makan epal lagi.. sampai di pintu hospital belum sempat masuk labor room.. aku dah hentam telan minyak selusuh.. patutnya time sakit baru minum kan.. hahaha.. endup aku ulang toilet berpuluh kali... hambik kau.. last2 suh my hubby belikan nasi sbb lapar sgt dah (persediaan utk berjuang di labor room).. Dat time mmg tgh pagi2 buta kot.. dlm 4am++.. menu yg ada hanya laa nasi kandaq yea.. org gelisah nk bersalin.. aku lak sedap melantak nasi kandaq abis sebungkus.. hahaha..

Aku dimasukkan ke dlm labor room dlm jam 6pg, sakit kontraksi tu datang on n off.. sakitnya ya Allah.. hanya Dia yg tahu.. lebih kurang jam 8.45pg, selepas 3 kali pushing.. alhamdulillah.. lahirlaa insan yg dinanti-nanti.. Muhammad Emir Darwisy b. Muhammad Noor Amin nama diberi..

Bezanya kali nih.. dari saat awal mengandung lagi dah mcm2 dugaan yg aku perlu hadapi.. 1st trimester.. aku mengalami masalah di bahagian penting, menyebabkan kesukaran & kesakitan masa berjalan.. mmg tensen.. sakit beb.. bila pegi check pakar.. Doktor cakap ada satu point/joint yg terkoyak menyebabkan aku rasa sakit.. No solution.. di advise jgn byk berjalan.. abis nk pegi kerja camna..??

Doktor ckp slalunya kes mcm ni jadi utk 1st time mummy.. hallo.. this is my 2nd child, mcmana bole jadi.. haihhh.. heran..? Memandangkan xder ubat melainkan pain killer, aku akan berasa sakit sepanjang kandungan yea.. too bad for me.. but looking at the bright side.. pihak company menyediakan satu parking lot khas utk ibu yg mempunyai masalah.. atas surat dan nasihat doktor yea.. bukan senang nk dapat..

Lepas tu terjadi pulak kejadian turun darah.. aku sgt panik.. saat bangun tdo then tgk tshirt yg dipakai byk kesan darah.. bukan sedikit yea.. 2-3 tompok jugak laa.. huhuhu.. terus pegi check.. alhamdulillah baby sehat.. tp kedudukan uri/placenta aku di bawah. Sama jugak laa solution.. kena berehat, x bole bergerak byk.. and paling teruk.. stop SI with husband.. aiyakk.. kesian laa my weekend husband nih.. nasib baik laa hubby tersayang memahami dan sayang sgt dgn wifey dia nih.. tho kadang2 dia x reti pun nk tunjuk.. I knew u very well my dear..

2nd trimester.. still placenta problem.. mula2 check.. post 2.. kata doktor kedudukan menutup laluan bersalin.. huhu.. mmg dah scary dah.. kalo makin turun.. alamat tingkap laa kali ni.. mmg xder choice lain dah.. so MC laa berhari-hari.. duduk, makan, tdo, tgk tv jer laa aku nih.. haihh.. nasib baik lama kelamaan dari post 2.. placenta up ke post 1.. but still under monitor.. hmmm.. aku mmg kena berhati-hati sbb any aktiviti berat bole menyebabkan aku bleeding.. and kalo berlebihan aku terpaksa face premature birth/labor..xmo.. xmo.. mintak simpang laa..

Masuk 3rd trimester.. ingatkan hari semakin cerah.. rupanya hujan di tengahari.. ada few times yg aku rasa mcm ada sedikit kebocoran.. yg aku sendiri x sure sama ada white discharge or waterbag.. bila buat routine checkup.. inform nurse and doktor bertugas pasal apa yg aku rasa.. terusnya aku dihantar ke hospital menaiki ambulans.. aiyakk.. this is not de 1st time laa aku naik ambulans.. tp mmg x best.. haihhh.. dgn bunyi sirennya yg bising n kuat, van yg x stabil sampai perut aku pun rasa memusing-musing. Sudahnya di hospital, lepas 2-3 checkup yg aku kena buat.. terus kena tahan 3hari 2 malam di sana. Nasib baiklaa nurse semua baik2.. lepas keluar.. kena buat followup checkup another 2 weeks.. alhamdulillah.. resultnya just normal discharge.. no infection and no waterbag leaking.. fuhhh.. lega...

Current condition.. nmpak segalanya berjalan lancar.. placenta up.. baby at de right position.. just menanti saat turun tanda jer.. tp tu laa.. penantian itu satu penyiksaan.. inipun sebahagian dari dugaan.. aku harapkan waktu nya cepat mcm anak yg sulung.. tp hingga saat ni pun belum muncul tanda lagi.. hmm.. aku perlu bersangka baik.. pasti ada sebab kenapa belum lagi masanya.. InsyaAllah.. segala-gala ketentuan Allah pasti ada hikmahnya..

Ya Allah.. semoga kau permudahkan laa proses bersalin aku nanti.. semoga anak yg bakal dilahirkan sehat sempurna dan menjadi anak yg soleh/solehah serta menjadi mukmin yg beriman nanti.. InsyaAllah.. amin..

0 comment:

Belongs to..

A twenty something lady, who drives 45minutes to works everyday.. Proud to be wife to incredibly loving and supportive husband (Mr.Amin) and blessed with a lovely charming lil' prince (Darwisy).

  © Blogger Template by Emporium Digital 2008

Back to TOP