Friday, March 27, 2009

MENIPU..?

Pernah x anda berada di tengah2 situasi cubaan MENIPU dilakukan..? Di mana anda tahu perkara yg bakal akan berlaku, niat yg ingin melakukannya, kesan jika ianya berlaku (terhadap org yg melakukan dan juga terhadap org persekelilingan).

Adakah anda akan diam pura2 xtahu..? Menegur orang yg cuba bertindak sedemikian..? Melaporkan kepada pihak yg berkenaan..? Tidak ambil peduli sama sekali.. sebab tidak berkaitan dgn anda..? Atau Berasa gembira dan menyokong kerana orang tersebut adalah sahabat paling dekat anda.

Hakikatnya anda perlu menegur orang yg cuba berbuat demikian supaya dia tahu ada orang lain yg menyedari niat buruknya itu. Tidak perlu memalukannya.. cuma sedikit nasihat atau peringatan tentang ada cara yang lebih baik untuk diambil selain daripada MENIPU. Sekiranya masih lagi berdegil haruslah dilaporkan kepada pihak berkenaan supaya langkah selanjutnya akan diambil.

Dengan berbuat demikian, Anda tidak perlu rasa Bersalah atau ragu2 kerana ia merupakan salah satu tanggungjawab sosial terhadap masyarakat dan juga diri Anda sendiri. Anda berada di pihak yang Benar dan perlu membetulkan keadaan supaya tidak menyusahkan di kemudian hari. Jadi lah orang yg JUJUR dan berada di golongan orang yang BIJAK.

Tidak perlu mencuba untuk MENIPU bagi mendapatkan keuntungan yg sedikit dan bersifat sementara sahaja. Tidak perlu juga untuk menegakkan Benang yang Basah kerana orang yang berbuat demikian sebenarnya cuba menipu diri sendiri. Fikir laa akan kesan daripada perbuatan MENIPU yang bakal menjadi ingatan sepanjang masa.

5 comment:

Anonymous March 30, 2009 at 11:19 AM  

Nak wat cmna..dia da sebati da ngn acara "tipu menipu" tu wati.. tp pretend to be professional kesian kan..

Heart March 30, 2009 at 1:45 PM  

sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh jugak.masalahnya xbopa pandai cam tupai..xsempat nk lompat dah jatuh tergolek dah..ahakss.. kesian laa kat org yg dok dgr n percaya cita dia..ntah apa yg dipusing pun xtau.Hanya org2 yg BIJAK yg tahu menilai :p

asZmin March 30, 2009 at 4:18 PM  

howaaahhh... begitu mendalam.. harap harap kita tak tergolong dalam golongan itu.. menipu adalah salah satu nafsu.. moga kita dpt kawal nafsu utk menipu walaupun benda kecik!!! amin!!

D@puR D@n OvEn March 30, 2009 at 5:17 PM  

ooohhh. sapa yang suka menipu tu? tak baik tau!!kepada yang berkenaan tu, kita ni bukan budak2 lagi nak buat perangai tak senonoh. Dah matang akal fikiran dah pun. Kalu ada anak nanti anak pun akan ikut perangai tak senonoh tu.

Heart March 30, 2009 at 7:00 PM  

To asZmin
Moga kita dijauhi org2 yg bersifat sebegini dan juga NAFSU itu sendiri.

To D@puR D@n OvEn
Hanya org yg Matang tahu bertindak bijak dan menilai.Jadikan laa sbg iktibar dan sempadan dlm hidup kita

Belongs to..

A twenty something lady, who drives 45minutes to works everyday.. Proud to be wife to incredibly loving and supportive husband (Mr.Amin) and blessed with a lovely charming lil' prince (Darwisy).

  © Blogger Template by Emporium Digital 2008

Back to TOP